کاربرد و استفاده های عجیب از آب

70 درصد منابع آب‌های جهانی برای آبیاری و کشاورزی استفاده می‌شود. البته این‌ها فعالیتی نیستند که انسان به طور مستقیم و روزانه در آن درگیر باشد اما می‌تواند یکی از اصلی‌ترین راه‌های استفاده از آب باشد.

هنگامی که ما به کاربرد آب فکر می‌کنیم، به یاد مسواک زدن، هیدراته کردن بدن و فعالیت‌های اولیه و روزانه خود می‌افتیم. بعضی دیگر هم ممکن است به کارهایی مثل شستشوی لباس و ظرف‌ها فکر کنند اما این‌ها نمونه‌های طبیعی از مصرف آب هستند که فقط ذره‌ای از آب‌ها استفاده می‌کنند.

 

 

 

ساخت گوشی موبایل

موبایل‌ها جزء وسایلی هستند که همه ما به آن نیاز داریم اما شاید هرگز ندانیم که در ساخت آن چقدر به آب نیاز است. میلیاردها گوشی موبایل در سراسر جهان سالانه تولید می‌شود که برای هر گوشی موبایلی که در دست هر نفر قرار می‌گیرد، به بیش از 3000 گالن آب نیاز است تا این موبایل ساخته شود.

کارخانه ماشین سازی

انواع مختلفی از ماشین‌های عجیب و غریب و قطعات مختلف آن‌ها در دنیا وجود دارد اما چیزی که در بین همه آن‌ها مشترک است و فرقی هم به مدل و برند ماشین ندارد، این است که برای ساخت همه آن‌ها از آب استفاده می‌شود.

هنگامی که یک ماشین جدید ساخته می‌شود، نزدیک به 400 هزار لیتر آب در این فرآیند مورد استفاده قرار اثر گذاری تکنولوژی واترجت، بخش بزرگی از پیشرفت کارخانجات ماشین‌سازی را شامل می‌شود.

قهوه

قهوه هم یکی از موادی است که بدن شما را خشک می‌کند. اگر به فرایند درست کردن قهوه دقت کرده باشید، می‌فهمید که آب حیاتی ترین ماده در این فرایند محسوب می‌شود. در واقع یک فنجان قهوه برای به عمل آمدن، نیاز به 130 لیتر آب دارد که برای یک کیلوگرم قهوه برابر با 18900 لیتر می‌شود.

ساخت تراشه‌های حافظه

چیزی بدتر از ریختن یک لیوان آب روی لپ‌تاپ نیست. با وجود اینکه بسیاری از موبایل‌های امروزی در برابر آب مقاوم هستند اما کامپیوترها در کسری از ثانیه با ریختن آب و فرو رفتن داخلشان می‌سوزند. این حساسیت باعث می‌شود که ما هرگز فکر نکنیم که چیپست‌های داخل کامپیوتر از آب درست شده‌اند.

فرآیند تولید این چیپست‌ها، به عنوان مثال حافظه‌های 32 مگابایتی نزدیک به 32 لیتر آب نیاز دارد که تقریباً مصرف میانگین آن در کارخانه‌ها برابر با مصرف میانگین جریان آبیاری است. در واقع این کارخانه‌ها هر ماه نیاز به 20 میلیون گالن آب دارند.

تصفیه و بطری آب

در واقع این فرآیند، بیشترین استفاده آب را در این لیست شامل می‌شود. تولید یک بطری معمولی آب، به میزان زیادی آب نیاز دارد. بین فرآیند خالص‌سازی و تصفیه و ساخت بطری‌های پلاستیکی، مقدار زیادی آب استفاده می‌شود.

تولید چرم

عموماً شما دل‌تان نمی‌خواهد که در هوای بارانی کفش‌های چرم بپوشید زیرا می‌ترسید که خراب شوند زیرا کفش‌های چرم هم مانند تراشه‌های حافظه حساسیت زیادی به آب دارند اما خودشان از آب درست شده‌اند. تولید کلی چرم از همان مراحل اولیه به بیش از 8 هزار لیتر آب نیاز دارد که فقط برای یک جفت کفش است.

برق و الکتریسیته

روشن کردن یک چراغ معمولی تنها چیزی نیست که به مصرف آب نیاز دارد و شما از آن با خبر نیستید. تمام جریان‌های الکتریسیته برای کار کردن نیاز به آب دارند. ریشه مصرف آب، بسیار عمیق و گسترده است و در انرژی هسته‌ای و سوخت‌های فسیلی هم استفاده می‌شود.

تولید بنزین

همانطور که بالاتر هم اشاره کردیم، تولید یک دستگاه ماشین نیاز به صدها هزار لیتر آب دارد اما این فقط مصرف آب مربوط به ماشین نیست. هنگامی که فرد رانندگی می‌کند، باید از بنزین استفاده کند. زمانی که وارد پمپ بنزین می‌شوید و باک ماشین خود را پر می‌کنید، در واقع ماده‌ای را داخل ماشین می‌کنید که تولید آن نیاز به آب دارد. برای هر 800 میلیون گالن بنزین مصرف شده، 12 میلیارد گالن آب استفاده می‌شود.

تولید پارچه

فروشگاه‌های خرده فروشی که محصولات نخی مانند ملحفه یا لباس‌های نخی می‌فروشند، برای هر کدام از این‌ها هزاران گالن آب مصرف می‌کنند تا شکل نهایی محصول را به بازار عرضه کنند.